~Arienas recept på Cupcakes även tips för allergiker~

2010-02-24 @ 10:31:20
Mitt knep ♥ jag använder sockerkakerecept istället för muffins. Istället för att vispa smör och socker vispar jag ägg och socker riktigt poröst.


Muffins
  • 50 g  Margarin
  • 2       Ägg
  • 2 dl   Socker
  • 3 dl   Vetemjöl
  • 2 tsk  Bakpulver
  • 1 dl    Mjölk
Jag börjar med att smälta smöret samtidigt som jag blandar ägg och socker poröst. Sen brukar jag lägga ner alla andra ingredienser i direkt och blandar ihop allt. För att göra riktigt goda chokladmuffins rekommenderar jag att byta ut mjölken mot vatten, koka upp vatten och blanda varmt vatten med 4 msk kakao så det blir en chokladsås. Vill man ha citronsmak skall man ha orginalreceptet med lite rivet skal av citron.

Mjölkfritt - Kan byta ut mjölk mot antingen vatten, Havredryck eller sojadryck.
Glutenfritt - Kan byta ut mot glutenfritt mjöl.

Garnering

Alternativ 1 - Smörkräm
  • 150 g Margarin
  • 2 dl    Florsocker
  • 2 tsk  Vaniljsocker
  • 1        Äggula
Värm margarinet lite lite i micron på låg värme, ex. lägsta värmen i 30 sek. Blandar alla ingredienserna så det blir poröst. Om man vill ha chokladsmak i den så skall man lägga till 2-3 msk Kakao.
Jag använder karamellfärg för att sätta färg.

Alternativ 2 - Frosting
  • 60 g  Margarin
  • 5 dl   Florsocker
  • 1 tsk Vaniljsocker
  • 100 g Philadelphiaost
Här vispar jag med elvisp först så att margarinet blir mjukt och fluffigt. Lägger sedan på "philadelphiaosten", jag är mjölkallergiker men kommer till vad jag använde istället, Vispar det fluffigt och sen lägger jag i vaniljsockret, börjar med 3 dl Florsocker och häller på efter hand vid behov. Igår när jag gjorde cupcakes så använde jag ca 4 dl florsocker. Om man vill ha chokladfrosting skall man lägga till 0,5 dl kakao och 1 msk varmt kaffe. Jag använder karamellfärg för att sätta färg.

Mjölkfritt - Mjölkfri mjukost från Tofutti. Sour Supreme heter den. Gjord på soya. Denna är även glutenfri. För de som jagar kilon så är den kolostrolfri.
Om ni inte vet hur den ser ut så kan jag tipsa på att förpackningen är ganska stor och rund. ungefär lika stor som en tekopps tallrik. 225 gram.

Dekoration
Jag använder antingen strössel, min favorit är en burk från Princess Lillifee med 4 olika sorters strössel. Dekorationskörsbär som finns vid strösselsorterna. Har tänkt experimentera med frukt i helgen ^.^ Sen kan man ju använda blommor men rekommenderar att inte äta blommorna XD
Sen tänkte jag försöka lägga upp ingredienser och anvisningar från bröllopstidningen jag har hemma. Där finns recept och anvisning hur man kan göra rosor.

Tips: Jag använder sprits men vill man ha sån som bara ska ligga som ett fint lager på så använder jag en slickepott för att uppnå rätt resultat.

♥Lämna åsikt♥

♥Lämna din åsikt här♥:

Namn:
♥Kom ihåg mig♥

♥E-postadress♥: (publiceras ej)

URL/♥Har du blogg?♥:

♥Åsikt♥:

Trackback
RSS 2.0